Over Jan Vis

Blokker

Op 1 april 1963 wordt Muziek- en Showbureau Jan Vis ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. Het markeert de officiële start van ons bedrijf. Jan Vis en Mieke Vis-Verhoeven, de grondleggers van ons bureau, hebben elkaar een aantal maanden daarvoor in Blokker voor het eerst ontmoet.

 

The Beatles

Mieke is actief als fotografe van artiesten en verzorgt de zakelijke belangen van de Yellow Rocks en Jan organiseert samen met anderen evenementen in West-Friesland. Het zijn direct 'grote namen' die daar in de veilinghal van Blokker optreden. Benny Goodman, Louis Armstrong, Robert Stolz, om er maar een paar te noemen. En natuurlijk The Beatles. Op het enige concert dat ze ooit in ons land verzorgen. Even later wordt de dan 20-jarige Jan tourmanager van de door hem zo bewonderde Robert Stolz en dat brengt hem al op jonge leeftijd naar de grote bühnes van Europa. Het levert hem een ervaring op die hem later goed van pas zal komen.


Tussen de bedrijven door opereert hij ook als manager van Boy and his Rollin' Kids. Miekes Yellow Rocks worden door Jan gecontracteerd voor het plaatsje Berkhout bij Blokker, en Jans Rollin' Kids worden door haar naar het Brabantse Sint-Michielsgestel gehaald. De eerste samenwerking is daar. Het weerzien tussen beiden op 1 december 1962 tijdens een talentenjacht in Rhoon bij Rotterdam is vervolgens het begin van een levenslange verbintenis. Liefde voor elkaar en voor het mooie amusementsvak monden uit in een huwelijk en een succesvol bedrijf.

was die entreeprijs van ƒ 5,00 dan toch te hoog?

 

Bossche Brabanthallen

Het tweetal pakt de zaken direct voortvarend aan. In de Bossche Brabanthallen wordt een grote show georganiseerd met Rocco Granata, Vince Taylor en good old Vera Lynn. Het is vanwege onvoldoende publieke belangstelling - was die entreeprijs van ƒ 5,00 dan toch te hoog? - meteen het eerste en enige echec. Ondanks dit fiasco gaat het tweetal niet bij de pakken neerzitten. Met hard werken worden binnen een jaar alle crediteuren tevreden gesteld. Er wordt een nieuwe formule bedacht. Nu even geen grote, spectaculaire shows meer, maar meerdere kleinere evenementen in diverse zalen. Ieder weekend treden er volgens dit concept vele artiesten en bands voor rekening en risico van Jan en Mieke Vis op in allerlei horecagelegenheden. De entree-inkomsten zijn voor hen, de opbrengst van de consumpties voor de zaalhouder. In de ene plaats wordt wat verloren, in de andere wat gewonnen. Succes en tegenslag wisselen elkaar af. Na de moord op de Amerikaanse president John F. Kennedy op 22 november 1963 moeten bijvoorbeeld optredens worden afgelast. En ook slechte weersomstandigheden gooien soms roet in het eten. Toch slagen Jan en Mieke Vis er na verloop van tijd in de balans positief te laten doorslaan. Ze blijken de kunst van het programmeren te verstaan en Muziek- en Showbureau Jan Vis wordt met de maand bekender en populairder.

 

De wekelijkse advertenties in de Brabantse bladen dragen een opvallend logo. Een gestileerde gitaar met twee swingende benen. Het wordt al gauw een soort keurmerk voor een succesvolle avond. Toenmalige sterren in de programma's zijn: Johnny Lion & The Jumping Jewels, Rob de Nijs en The Lords, Ria Valk, Imca Marina, Anneke Grönloh, Ciska Peters, Sandra, bandparodist André van Duin, enzovoort. En vaak is het Jos Brink of Herman Stok die deze shows presenteert. Bands als The Motions, ZZ en de Maskers, Golden Earring, Les Baroques, Sandy Coast, Cuby and the Blizzards, The Bintangs, The Shoes, Tee Set, Q 65, The Outsiders: ze trekken volle zalen.

 

Bekijk hieronder ons 55 jarig jubileum video van 2018.